Regio Foodvalley barst van innovaties. Wat gebeurt er op het gebied van innovatie in de regio? Onderzoekers hebben in de Regio Foodvalley verhalen van innovatieve ondernemers opgehaald, om te leren en te inspireren. De eerste verhalen zijn gebundeld in het online magazine van de Innovatiemonitor Regio Foodvalley.
In dit magazine zoomen we in op de innovatiereis van Welisa, Fabriek Fris, Bloemenveiling Plantion, UmaMeats en de Werkplaats Bouw van het Living Lab Regio Foodvalley Circulair. Het magazine gaat in op de mooie innovaties maar ook de reis hiernaartoe, inclusief de knelpunten en ondersteuning
In het afgelopen halfjaar hebben onderzoekers van de Christelijke Hogeschool Ede onderzoek gedaan naar het innovatie-ecosysteem in de Regio Foodvalley. Het resultaat is een online magazine met inspirerende verhalen over ondernemers op hun unieke innovatiereis. Deze verhalen inspireren, maar geven ook weer welke vragen en knelpunten van ondernemers ervaren bij het innoveren. Hierdoor wordt innovatie in de regio aangewakkerd én worden lessen geleerd voor het verbeteren van het innovatie-ecosysteem in de regio.
In het magazine wordt onder andere Welisa uit Veenendaal belicht, een bedrijf dat IT inzet om strategische doelen van klanten te realiseren. Hiermee groeide het bedrijf snel en won het in maart 2022 een FD Gazelle-award. Het is niet in kannen en kruiken gegoten dat een onderneming van een goed idee ook een goed product kan maken. Daarvoor heb je bijvoorbeeld durfkapitaal, mensen met geschikte kennis, laboratoria en een goede IT-infrastructuur nodig. Bij Welisa is dit gelukt. Vraag is hoe we deze elementen uit het regionale innovatie-ecosysteem kunnen versterken zodat meer goede innovaties in de Regio Foodvalley slagen.
Het magazine gaat in op verschillende soorten innovatie uit verschillende sectoren. Hiervoor zijn interviews gehouden met ondernemers en worden sectorgerichte rondetafelgesprekken georganiseerd, genaamd Meetups. Door de interviews wordt bekeken wat er speelt in de regio. Vervolgens wordt tijdens meetups dit bij meerdere ondernemers gevalideerd.
Doordat de onderzoekers met deze innovatiemonitor ook innovatie willen aanwakkeren worden de resultaten toegankelijk getoond, niet door een droog rapport maar door een online magazine. Daarnaast zijn de meetups live uitgezonden in de vorm van een talkshow.
Het onderzoek duurt nog twee jaar waarbij er elk half jaar een nieuw magazine wordt gepubliceerd.