Na het succes van de eerste landelijke HBO-challenge Zero Food Waste in 2022-2023, met deelname van 6 scholen en 100 studenten, zal deze landelijke challenge ook in 2023-2024 worden georganiseerd. De start is in de Verspillingsvrije Week, 11 t/m 17 september 2023.
Living Lab Circulair in Regio Foodvalley draagt hieraan bij door de inbreng van kennis, van ondernemers-vraagstukken en door scholen uit de regio bij de challenge te betrekken.
Deelnemers krijgen kennis en opdrachten aangereikt via webinars, small en big challenges en actuele opdrachten uit het bedrijfsleven. In deze ronde zal veel aandacht zijn voor het wegen van reststromen (de inzet innovatieve instrumenten daarbij) en voor reststromen uit de bakkerijsector.
Deze challenge past binnen hele uiteenlopende HBO-opleidingen, zoals Food & Business, Tuin & Landschap, Logistiek en Management, maar ook binnen minors als Circulair Entrepreneur, of binnen de vrije ruimte.
Doe jij ook (weer) mee?
Meer informatie of aanmelding via: Wieke Bonthuis (Wieke@BonthuisAdvies.nl - 06-52472590) of Annelies Verspeek (A.Verspeek-vanderStelt@has.nl)
Werkwijze
Door middel van colleges en actuele casussen, die worden uitgewerkt in kleine en grote challenges, wordt dit traject vormgegeven. Op deze manier zullen HBO-studenten hun kennis op het gebied van het voorkomen van voedselverspilling vergroten en hun vaardigheden toepassen in de strijd tegen voedselverspilling.
Daarnaast worden ook bedrijven gevraagd om interessante casussen in te brengen, waar studenten aan kunnen werken en die als big challenge kunnen dienen.
Projectperiode
September – Januari 2023 (Alle opdrachten zijn in december 2023 klaar, uitreiking in januari 2024).
Het project kent een duidelijke kick-off in september bij de HAS green academy, een mid-term evenement “on the road to -50” waar studenten infographics en posters presenteren, en een afsluitend evenement waarbij zij hun projecten kunnen pitchen om in aanmerking te kunnen komen voor de ZFW-Award. Scholen kunnen hierbij hun eigen route doorlopen, dus zelf bepalen wanneer ze afronden. De gezamenlijke momenten en finale zijn wel gezamenlijk en al vastgesteld.
Wat vraagt dit van de studenten?