Steeds meer regionale consumenten bereiken door je zichtbaarheid gezamenlijk te vergroten. Afgelopen zomer werkten meer dan vijftien agrariërs samen aan de campagne Vallei Proef Lokaal, waarin zij onder begeleiding van online marketingexpert Wija Koers hun producten onder aandacht van duizenden regionale consumenten brachten. Tijdens de Korte Ketenbijeenkomst in Stoutenburg gaven ze aan de smaak te pakken te hebben gekregen: ze willen door!
Tijdens regiobijeenkomst Korte Voedselketens kwamen eind september lokale initiatieven bij elkaar om met elkaar de nieuwste ontwikkelingen door te nemen. Suzan Klein Gebbink begeleidde de bijeenkomst en trapte af. “Of je hier nou als ondernemer bent, Rabobank of gemeente; iedereen heeft er belang bij dat we korte ketens versterken in de Foodvalley regio.”
Veel van de aanwezigen zijn betrokken bij ValleiProefLokaal, de campagne die afgelopen zomer van start ging onder begeleiding van internetmarketingexpert Wija Koers. Alleen al met het Facebookaccount van ValleiProefLokaal werden bijna 12000 mensen bereikt. “We zijn begin van de zomer gestart met een aantal agrarisch ondernemers die in de korte keten actief waren om te leren ons verhaal gezamenlijk te vertellen aan consumenten in de regio. Het gehele team zat iedere twee weken bij elkaar om samen te leren en acties af te stemmen. We zien dat veel deelnemers geïnspireerd zijn geraakt en op eigen social media kanalen veel actiever zijn geworden. Zo delen en liken ze elkaars content en de content die op de socials van ValleiProefLokaal wordt geplaatst. Alles wat je aandacht geeft, groeit. Al snel ontstonden er social media berichten, vlogs, blogs, websites: iedereen heeft professionele stappen gezet en weet de klanten in de regio nu veel beter te bereiken. Daar ben ik trots op!”
De deelnemers vonden de campagne ontzettend leerzaam. Rianne van Zandbrink van Boerderij Tussen de Hagen in Stoutenburg vertelde: “Het was heel leuk om met collega’s samen af te spreken en onze krachten te bundelen. Ik kende de basics van social mediakanalen al wel en we hadden al een website, maar echt actief de actualiteiten en seizoenen gebruiken om klanten te bereiken en gebruik maken van data over onze volgers heeft ons vooruit geholpen. We zijn nu actiever en worden online veel beter gevonden.”
Alles wat je aandacht geeft, groeit. Als je iets wilt verkopen, dan moet je zelf het stralende middelpunt zijn. Dat betekent voor ondernemers soms dat je even een drempel over moet.
De groep is enthousiast en wil graag samen verder. Ze zijn nog lang niet uitgeleerd, vindt Karin van de Vliert uit Scherpenzeel. “Wij hebben een kalverhouderij en zijn bezig met een nieuw concept. We willen daarbij graag met een streekwinkel beginnen op ons bedrijf. We zijn deze zomer goed op weg geholpen met de marketing, maar we hebben nog wel even nodig om er echt volwassen in te worden.”
Alle deelnemers hebben hun eigen unieke bedrijf, maar zien ze de kracht en toegevoegde waarde in het bundelen van hun krachten in ValleiProefLokaal. Daarom willen ze verder om de marketing te professionaliseren naar financiële targets. “Om de deelnemers van ValleiProefLokaal te laten promoveren naar een echt merk en bekendheid te laten verkrijgen onder een breder publiek zou het fantastisch zijn als het project een vervolg kon krijgen om verder te leren. Als we bijvoorbeeld een advertentiebudget opzetten, dan kunnen we gaan adverteren en professionaliseren,” vertelt Wija.
Dit project is tot stand gekomen met ondersteuning van de Provincie Gelderland en de Europese Unie in het kader van het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling: Europa investeert in zijn platteland. Kijk op de website van ELFPO voor meer informatie.